BillyBird prijsbeleid uitgelegd

Idealen

We communiceren het nagenoeg nooit. Maar bij hoe we BillyBird Park Hemelrijk en de andere parken aansturen, gaan we uit van onze idealen. Heel veel gasten voelen dat onbewust wel aan. 34 Jaar geleden hebben we als eerste een wand gebouwd waarin oeverzwaluwen broeden. Dit is gedaan samen met de Vogelwacht en IVN. BillyBird is voortgekomen uit ons eerste logo, een windsurfer in combinatie met een oeverzwaluw. Je herkent zijn zwaluwstaart nog. Wij geloven erin dat natuur en recreatie samen kunnen gaan. Daarom hebben we onze keten ook BillyBird genoemd.

Verder geloven we erin dat het goed is dat (groot)ouders en kinderen samen kunnen spelen. En dat vrienden samen plezier moeten kunnen hebben. Wij willen daarvoor een locatie aanbieden. Hier kan men de onderlinge banden versterken en dat is ons bestaansrecht. Dit idee heeft een effect op het ontwerp van al onze speeltoestellen. Zonder dat mensen er echt bewust van zijn, worden ook volwassenen uitgedaagd om mee te spelen. Dat is bij ons de gewoonste zaak van de wereld. We merken nu daarom ook enorm goed, dat onze gasten het maar raar vinden dat speeltoestellen alleen maar door kinderen tot 12 jaar gebruikt mogen worden. Maar zo is dat nu eenmaal landelijk geregeld in verband met het voorkomen van de verspreiding van het corona virus.

Prijs

Een ander ideaal dat we hebben, is dat we voor iedereen toegankelijk zijn. We krijgen echter geen subsidie. Dus alles wat we investeren, aan onderhoudskosten moeten maken of als loon moeten betalen, moet worden betaald door onze gasten. Wij denken dat iedereen eenmalig best een redelijke entreeprijs kan betalen. Als mensen vaker komen, wordt dat moeilijker. We vinden dat daarom niemand goedkoper uit mag zijn dan onze vaste gasten. Je ziet ons daarom ook niet aan kortingsacties mee doen.

Lidmaatschap

Voor onze vaste gasten hebben we het lidmaatschap. Het tweede jaar is het nog goedkoper dan het eerste jaar. Gezinnen hebben vaak per persoon minder te besteden. Als je daarom een lidmaatschap voor meerdere personen afsluit, ben je per persoon het goedkoopst uit.

Door de corona maatregelen kunnen we minder mensen tot Hemelrijk toe laten. We hebben daarom een ledenstop ingevoerd. We kiezen ervoor om eerst onze bestaande leden toe te laten. We zijn al 2 weken open en hebben tot nu toe nog alleen leden toegelaten. Die hebben immers al betaald. Anderzijds is het natuurlijk wel zo, dat we het entreegeld van de andere bezoekers niet kunnen missen. Andere jaren betaalt ongeveer 39% van de bezoekers entreegeld. De rest van de bezoekers zijn lid. Deze zomer willen we ongeveer 20% betalende bezoekers toelaten. De andere 80% van de capaciteit willen we reserveren voor leden. Hoe we dit goed doen, is voor ons ook experimenteren. De bezoekerscapaciteit van het park hangt af van het weer. We willen in gaan voeren dat iedereen 5 dagen vooraf kan reserveren. . Maar zoals gezegd, het blijft experimenteren. En niet alles wat we bedenken, kunnen we qua automatisering meteen doorvoeren. We kunnen het zeker niet voor iedereen altijd goed doen; maar hopen op je begrip.

Bijbetalen voor AquaFunPark

Er zijn best wat kritische reacties gekomen op het feit dat er voor het AquaFunPark moet worden bijbetaald. Als ondernemer ben ik verantwoordelijk voor deze keuze en wil ik ook verantwoording afleggen aan onze gasten.

De laatste jaren hebben we bij Hemelrijk telkens iets nieuws gebouwd. Iets wat wij zelf leuk vinden en waarvan we denken dat onze gasten er ook blij van worden. Een jaar of 10 รก 15 geleden hebben we tijdens een evenement een drijvende klimberg in het water gelegd. Onze gasten vonden het fantastisch. Maar wat was ik blij dat die dag voorbij was en dat er niemand verdronken was. Iedereen zwom er naar toe. Het was totaal ongereguleerd. We konden echt niet in de gaten houden of iemand onder water bleef. Zo nooit meer! In het ontwerp van attracties moeten wij er voor zorgen, dat attracties die continu personeel kosten ook veel bezoekerscapaciteit hebben. Als ze wel continu personeel kosten en geen capaciteit hebben, dan moeten wij ze weg laten. Anders wordt de entreeprijs te hoog.

Uiteindelijk hebben we er voor gekozen om toch het AquaFunPark te kopen. We hebben direct, denk ik, het grootste van Nederland gekocht. Dat moet wel om de verhouding tussen de kosten voor het toezicht en het aantal gebruikers optimaal te krijgen. We verplichten iedereen om een zwemvest te dragen. Daarmee kunnen we enerzijds het aantal gebruikers reguleren en anderzijds voorkomen we dat mensen onderwater blijven. Zo kan de attractie dus veilig worden.

Het AquaFunPark is niet alleen een attractie met een beperkte capaciteit. Ook willen gasten de attractie natuurlijk het liefst gebruiken als het 30 graden is. Dat zijn net de dagen dat we voorgaande jaren bijvoorbeeld 6.000 gasten hebben. als er dan een kleine 200 op het AquaFunPark kunnen, hebben wij een ”uitdaging”. Vandaar dat wij er voor hebben gekozen, om deze attractie niet in de all-in entreeprijs op te nemen. De entreeprijs is dus hetzelfde gebleven als vorig jaar. Ook de lidmaatschapsprijs hebben we niet verhoogd. Dat sommigen het liever anders hadden gezien, geloof ik. Wij denken echter dat we alles zo goed mogelijk hebben afgewogen. We hopen enerzijds voor iedereen laagdrempelig te blijven en anderzijds uitdagend.

Suggesties kun je natuurlijk altijd sturen naar info@billybird.nl. Je ziet me ook regelmatig, met hoedje op, in het park. Je mag me altijd aanspreken.

Ton Derks, recreatieondernemer