Lidmaatschappen, corona en andere hoofdbrekens

Geschreven door: Recreatieondernemer Ton Derks, februari 2021 te Volkel

We hebben een bijzonder jaar achter de rug. We weten weer wat echt belangrijk is. Hopelijk is corona nu snel voorbij. Als ondernemer achter o.a. BillyBird Park Hemelrijk neem ik je graag mee bij wat er speelt en waarom we dingen doen zoals we ze doen.

Even een terugblik

Van medio maart tot 8 mei 2020 hadden we te maken met de eerste landelijke lockdown vanwege corona. Zodra de pretparken weer open mochten, waren wij als eerste recreatiepark in Nederland weer open. Tot begin juni lieten we alleen leden binnen. Pas in juli konden we de ledenstop opheffen. Maar toen konden we nog steeds de poorten niet wagenwijd open zetten voor iedereen, die ons wilde bezoeken. We hebben er op dat moment voor gekozen om 80% van onze bezoekerscapaciteit te reserveren voor onze leden en slechts 20% voor gasten, die een entreekaartje moesten kopen. Er gebeurde iets wat, achteraf gezien, logisch was, maar wat we niet hadden verwacht. De leden reserveerden direct, de niet-leden op het laatste moment. Hierdoor waren we voor leden vol en voor niet-leden was er nog plaats. Toch liepen we hierdoor heel veel geld mis.

Een ander probleem waar we tegenaan liepen, was onze automatisering. Gewoonlijk heb je bij automatisering jaren de tijd. Je gaat pakketten vergelijken. Je laat software bouwen en testen en dan nog eens testen. Nu moest alles ‘in een vloek en een zucht’ gebeuren. Onder andere het verplichte reserveren op tijdslot. Tja, dan gaat er het nodige mis. Van ons team is er veel gevraagd. Gelukkig hadden de meeste gasten wel begrip. De zomer van 2020 was fantastisch. Gelukkig zijn al onze leden, misschien niet altijd, maar wel vaak, kunnen komen. Nagenoeg iedereen heeft z’n lidmaatschap dubbel en dwars terug verdiend. In de doorgaans rustige maand november moesten we voor de tweede keer sluiten. En voor kerst gingen we voor de derde keer dicht. Deze keer voor wat nu blijkt best lang. Er komt dan geen geld binnen en je moet toch diverse rekeningen betalen, rente en aflossing betalen, etc. Gelukkig hebben we in Nederland een overheid die een groot deel van onze salariskosten voor haar rekening heeft genomen. We hebben hierdoor niemand hoeven te ontslaan. Mensen die in loondienst zijn, hebben hun inkomen behouden. Jullie als gasten zijn startklaar om te komen zodra het weer mag. En ons team is wat blij om iedereen weer te mogen ontvangen zodra het weer mag.

Prijzen en compensatie

We beseffen dat BillyBird Park Hemelrijk voor heel veel mensen een belangrijke voorziening is. Ons ideaal is dan ook, dat we voor iedereen toegankelijk zijn. We moeten daarom betaalbaar blijven. Zeker voor de gasten die vaker willen komen. Door corona hebben we meer kosten moeten maken. Anderzijds hadden we veel minder inkomsten. We hebben daarom best financieel in moeten grijpen. Er is wat vastgoed verkocht. Investeringen zijn uitgesteld. Maar ondanks dat, moeten we komend jaar onze prijzen wat verhogen. De entreeprijs gaat in de zomer aan de kassa omhoog naar € 15,-. Als je echter ruim een week voor een bezoek aan het park een entreekaartje koopt, blijft dit slechts € 9,- p.p. kosten. We verwachten dat de entreeopbrengst per persoon met gemiddeld € 1,- stijgt. Helaas is dit nodig.

Onze lidmaatschapsprijzen blijven hetzelfde als de afgelopen jaren. “Gezinnen” (ev. incl. oma en opa) betalen vanaf 5 personen vanaf het 2e jaar van hun lidmaatschap, slechts € 18,50 p.p. Goedkoper kunnen we het niet maken.



lidmaatschapsprijzen-hemelrijk

In de loop van de jaren zijn we steeds meer dagen per jaar open gegaan. Ook zijn onze parken Drakenrijk in Beesel en Openluchtzwembad Het Run in Drunen gratis voor alle leden toegankelijk. Verder organiseren we diverse extra activiteiten. Zelfs het Heerlijk Hemelrijk Festival (kassaprijs € 20,-) is gratis voor onze leden te bezoeken.

We hebben daarom besloten geen extra compensatie te bieden voor de dagen die we gesloten zijn. Voor bijv. Het Run is het BillyBird lidmaatschap even duur als voor Hemelrijk. Dit zwembad is altijd alleen maar open van 1 mei tot 31 augustus. Daar speelt de compensatievraag dus geeneens.

Wat we wel hebben gedaan, is de geldigheid van het lidmaatschap van 2020 verlengen. Het lidmaatschap van 2020 zou geldig zijn tot 1 maart 2021 en is nu een maand langer geldig tot 1 april 2021. Het lidmaatschap van 2021 is weer gewoon geldig tot 1 maart 2022. Ieder lid staat het dan vrij om er zelf voor te kiezen of men onder deze voorwaarde het lidmaatschap wil laten verlengen. Bovengenoemde € 18,50 per jaar is minder dan wat de grote recreatieparken voor een dagkaartje vragen. Mocht er bijv. in het najaar een nieuwe pandemie komen, dan kunnen wij op dat moment niet gaan compenseren.

Toekomst

Ook in de toekomst willen we er in de eerste plaats voor onze leden zijn. We zijn er volop over aan het nadenken hoe wij kunnen faciliteren dat jullie “Happy Together!” zijn. Inmiddels worden er een paar dingen voorbereid, maar daar komen we later op terug. Verder zijn we aan het kijken of aan een lidmaatschap nog meer voordelen verbonden kunnen worden. De korting bij bedrijven uit de regio is een mooi voorbeeld van een voordeel dat er het afgelopen jaar is bijgekomen. Onze leden krijgen bij Intersport in Uden en bij de Pannenkoekenbakker in Zeeland al 10% korting. We gaan op zoek naar steeds meer bedrijven die voordelen willen bieden. Hiervoor ontwikkelen we nu een nieuw systeem. Als jij werkt bij zo’n bedrijf dat onze leden voordeel wil bieden, laat het ons dan even weten door een e-mail te sturen naar info@billybird.nl. Dan nemen wij contact met je op.

Zoals eerder beschreven, hebben we de nodige investeringen uitgesteld. Wat al in productie was, zoals onze nieuwe attractie de SaltoSwing, wordt natuurlijk afgenomen. Onze bank, de Rabobank, heeft inmiddels voor heel onze branche besloten om voorlopig geen geld meer uit te lenen voor nieuwe investeringen. Een nieuwe receptie, zoals aangekondigd in de Oervallei, komt er dus even nog niet. We zullen wat kleine stapjes vooruit proberen te zetten, maar daar blijft het komend jaar waarschijnlijk bij.



nieuw-entreegebied-hemelrijk

Voor nu

Wij hebben weer zin in de zomer. Hopelijk jij ook. Kom heerlijk zwemmen. Voel de zon en de wind. Kom samen plezier maken; lekker ‘Happy Together!’ zijn. Eindelijk corona vergeten. We hopen dat dit komende zomer weer kan bij BillyBird. Laat die Summer of Love maar komen. Wij zijn er klaar voor en hopen jou met je familie of vrienden te mogen ontvangen.

Copy link
Powered by Social Snap