Inspiratie om zelf een loterij te organiseren

Je wilt wel eens proberen om zelf een loterij te organiseren? Dat kan gemakkelijk met BillyBird Friends. Op deze pagina geven we je tips hoe jij dit makkelijk zelf doet.

Maar waarom wil je een loterij?

  • Je wilt hebben dat mensen vaker aan jouw bedrijf denken, je naam tegen komen en er een positieve associatie mee krijgen.
  • Je wilt meer bezoekers in je winkel, je horecabedrijf, je zaak of op je website.
  • Je wilt nieuwe klanten.
  • Je wilt extra omzet.
  • Je wilt een binding met je klanten of gasten en wilt dat ze je volgen; dus je Friend worden.

Hoe moet je dan je loterij opzetten?

  • Zorg voor minstens één heel aantrekkelijke prijs. Het totale prijzengeld mag per trekking niet meer zijn dan 4.500,-. Maar iedere week iets verloten ter waarde van bijvoorbeeld 100,- kan ook al heel interessant zijn voor je klanten. Je weet zelf wat voor je klanten je hebt, dus voor welke prijzen zij interesse hebben. Des te interessanter en relevanter de prijzen zijn, des te meer mensen jouw bedrijf zullen willen volgen.
  • De andere prijzen mogen minder interessant zijn. Ze moeten natuurlijk wel zo interessant zijn, dat je klanten er blij van worden. Of ze vinden het gewoon “mooi meegenomen”. Jij weet zelf hoe hoog de kassa-aanslag bij jou gemiddeld is. En je weet ook wat de inkoop kosten zijn. Dit moet je dus in je achterhoofd houden. Je weet ook hoe vaak klanten gemiddeld komen. Wat is het werven van een nieuwe klant je waard? Stel je hebt nu 1.000.000,- omzet per jaar en je hebt 1.000 klanten. Dan weet je dat je gemiddeld 1.000,- per klant per jaar aan omzet draait. Je maakt de loterij zo, dat je de loop naar je bedrijf weet te krijgen of te behouden. Je prijzen stem je daar op af. We hebben de mogelijkheid dat je bijvoorbeeld 20 tweede prijzen verloot en 50 derde prijzen.
  • Heb jij een marketeer in dienst en wil je de prijzen telkens aanpassen? Of wil je juist dat de loterij jou geen moeite kost en zich regelmatig automatisch herhaalt? Je kunt de loterij bijvoorbeeld wekelijks, maandelijks of per kwartaal. Hoe vaker je prijzen verloot, hoe vaker jouw bedrijf in het overzicht verschijnt.
  • BillyBird heeft betalende leden bij zijn recreatieparken. Maar ook mensen die (nog) geen premium lid zijn bij BillyBird, kunnen gratis aan jouw loterij deelnemen. Hiervoor moet men friend worden van jouw bedrijf. We noemen dit een freemium lid. Jouw loterij promoten wij gratis bij premium en freemium leden. Jij kunt zelf ook jouw loterij promoten. Dit kun je doen op jouw website, op je Facebookpagina en op andere Social media, in je nieuwsbrief, in je winkel en in folders. Bij Friends heb jij een eigen bedrijfspagina. De link hiervan kun je eenvoudig delen.
  • Jij bent de baas! Bepaal zelf de voorwaarden. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven dat het niet op je hele assortiment geldig is of alleen in een bepaalde periode. Tip: Hoe simpeler de voorwaarden, hoe sneller klanten mee gaan doen aan je loterij.
  • Kies zelf voor wanneer een prijs moet worden verzilverd. Zo kun je juist in de zomer een winterprijs verloten of andersom. Je kunt natuurlijk de inleverdatum ook vrij kort houden (bijvoorbeeld binnen één maand inleveren). Dit creëert urgentie en zorgt voor meer toeloop naar jouw zaak.

Bedrijven ter inspiratie:

Horecabedrijf

Stel je zit in het weekend altijd vol. Je verloot dan prijzen die alleen zijn in te wisselen op maandag tot en met donderdag. Je wilt jouw specialiteit, spareribs, onder de aandacht brengen. Je verloot dan een geheel verzorgde avond voor 2 personen met onbeperkt spareribs eten. Dit is dan de hoofdprijs. De tweede prijs is bijvoorbeeld een kortingsbon van 50,- bij besteding van minimaal 100,-. En de derde prijs is dan bijvoorbeeld een kortingsbon van 10,- bij besteding van minimaal 30,-. Stel je geeft wekelijks 20 tweede prijzen weg en 50 derde prijzen en stel dat de helft wordt ingewisseld. Dan heb je al direct 35 tafeltjes op rustige dagen extra bezet. Gezellig en rendabel!

Bioscoop

Welke dagen zitten niet vol? Welke voorstellingen zitten niet vol? Waar wil je aandacht op vestigen? Stel dat je voorstellingen vóór 18.00 uur niet vol zitten; of op zondag, maandag en dinsdag is het rustig. Je hoofdprijs is dan bijvoorbeeld een gratis film naar keuze voor 2 personen. Je tweede prijs is dan bijvoorbeeld een gratis film naar keuze voor 1 persoon; onder voorwaarde dat er minimaal één betalende persoon bij is. Geldig zondag t/m dinsdag. Je derde prijs is dan bijvoorbeeld 50% korting op een film voor 1 persoon. Geldig zondag t/m dinsdag. Hoeveel tweede en derde prijzen wil je bijvoorbeeld wekelijks verloten?

Tankstation met autowasserij

Wat zijn je variabele kosten bij de autowasserij? Dus wat kost de zeep en de stroom? Hoeveel kun je aan tanken verdienen? Stel je geeft als hoofdprijs een gratis wasbeurt voor de auto. De tweede prijs kan dan bijvoorbeeld ook een gratis wasbeurt voor de auto zijn, onder voorwaarde dat je voor minimaal 20,- hebt getankt. De meeste mensen zullen de tank toch vol gooien. Hoeveel tweede prijzen wil je dan weggeven? Je verdient immers aan iedereen.

Warenhuis

Stel je hebt een warenhuis. Ieder seizoen wil je iets anders onder de aandacht brengen. De maanden voor carnaval is bijvoorbeeld je hoofdprijs een gratis carnavalsoutfit ter waarde van maximaal 100,-. De tweede prijs is een korting van 50,- bij aanschaf van goederen ter waarde van minimaal 100,-. De derde prijs is een korting van 10,- bij aankoop van minimaal 30,-. De korting geldt dus voor alles wat je in je winkel verkoopt. Na de carnaval ga je bijvoorbeeld je actie veranderen en een tegoedbon weggeven ter waarde van 250,- voor de aankoop van een tuinset. En zo beweeg je met de seizoenen mee.

Webshop

Op een webshop werk je doorgaans met kortingscodes. Als je de hoofdprijs gratis weggeeft, dan is dat natuurlijk gemakkelijk. Werkt 50% korting op jouw website? Werkt het tweede artikel gratis? Bij veel webshop systemen kun je dit makkelijk instellen. Let er wel op dat je bijvoorbeeld een controle instelt dat een bepaalde kortingscode maar één keer of alleen tussen periode X en Y ingeleverd kan worden.

Bakker

Je bent bakker. Wekelijks verloot je een gratis taart. Je kunt dan 100 tweede prijzen geven als een tegoedbon van 10,- bij aankoop van minimaal 20,-. Super eenvoudig en wekelijks te herhalen. Als je ziet dat je hierdoor veel nieuwe klanten binnen krijgt, handhaaf je de actie. Als je ziet dat er vooral bestaande klanten gebruik van maken, ga je de actie meer specifiek richten; bijvoorbeeld op je worstenbroodjes. Oefenen en verbeteren; met BillyBird Friends kun je zeker meer gaan verdienen.

BillyBird

Hey, ben je al lid van BillyBird?

Als lid ben je al na 2 bezoeken voordeliger uit!